Asszertív kommunikációs technikák

Asszertív kommunikációs technikák

A célratörő kommunikáció hatékony eszközei

Előző cikkünkben (Célratörő kommunikáció- az asszertív stílus csodafegyvere) megtudhattuk milyen előnyökkel jár, ha az asszertív kommunikáció mellett döntünk, és e szerint próbálunk tenni a konfliktusok megelőzése ellen. Megtudhattuk a legfontosabb alapelveit és előnyeit.

Most lássuk a konkrét technikákat, amik segítségével hatékonyan és tiszteletteljesen tudunk kommunikálni másokkal, miközben saját érdekeinket is ön-azonos módon képviselhetjük.

Használhatod konfliktuskezelésben, érdekeid képviselete során, akár tárgyalás alkalmával is, segít határaid védelmében és önérvényesítésedben. Ezek a technikák tanulhatóak, személyes fejlődésedet segítik elő.

Asszertív kommunikációs technikák

“Én-üzenetek” használata

Mások hibáztatása, meg- vagy elítélése nélkül tudatjuk a másik féllel saját érzéseinket, nézőpontunkat, tapasztalainkat.
A lényeg, hogy mondandódat saját szemszögedből fejezd ki! Te hogyan érzel, mit gondolsz, stb.
Kezd úgy a mondatot, hogy:

“ Én úgy érzem, hogy…”
“Az én tapasztalatom az, hogy….!”

Tilos az olyan mondatok használata, hogy “ Mert te mindig …. vagy!“/ “Soha sem….!
Ezek a mondatok csak további ellenszenvet szülnek, nem építenek, hanem rombolnak.

Ennek a technikának az elsajátításában segítségedre lehet a következő lépéssorozat:

  • helyzet leírása– lényegre törően, foglald össze néhány mondatban mi az, ami zavar
  • érzések leírása– egyes szám első személyben megfogalmazva mond el az imént leírt helyzettel kapcsolatos érzéseidet, meglátásaidat
  • lehetséges viselkedés felvázolása– kérés formájában kérd a másik felet, hogy az adott helyzetben hogyan viselkedjen
  • következmény leírása– pár szóban vázold fel, mi történik, ha a viselkedés, amit kértél a másik féltől- bekövetkezik, akkor az számára milyen előnyökkel jár

Ezek a lépések segítségedre lehetnek akár családi környezetben (gyereknevelés, párkapcsolati konfliktus), akár munkahelyi konfliktus helyzetek megoldásában is.

Ködösítés

Ez a technika nem mást jelent, mint hogy részben elismerjük a másik fél igazát, amikor az aggresszív/ manipulatív módon szeretne minket befolyásolni. És ahelyett, hogy belemennénk a konfliktusba, csendes válaszokat adva megértetjük a másik féllel, hogy teljes mértékben átérezzük az ő álláspontját, érzéseit. Ezzel nem elfogadjuk a másik feltételeit, csupán megértjük őt.
Viselkedj úgy, mint a “köd”, ami elnyeli a sok beledobált érzelmet, véleményt, de semmi esetre se lépj fel védekezően, hiszen az egyenes út lenne a konfliktushoz. Csak értsd meg!

Megakadt lemez technika

Ha úgy érzed kérésed süket fülekre talál, addig ismételgesd kérésedet, míg a másik fél be nem adja a derekát. Viszont arra figyelned kell, hogy ha túl sokszor ismétled el kérésedet, akkor az egy idő után veszít hitelességéből, ezért ilyen esetekben célszerű valamilyen retorziót bevetni.
Figyelj arra, hogy soha ne emeld fel a hangod, csak “ csendesen tűrj”, ne lássa rajtad a másik fél a dühöt, amit viselkedésével vált ki, és ne hagyd hogy elterelje a figyelmed.

Negatív kritika megfelelő kezelése

Első és legfontosabb dolog, amit tudnod kell, ha negatív kritika ér téged, hogy az a vélemény, a másik fél érzelmét tükrözi. Az az ő álláspontja! Sokan nehezen kezelik- de ez egy olyan pontja az életünknek, amit el kell tudnunk fogadni, megérteni.

Ahelyett, hogy támadást indítanál a téged ért kritikára, próbálj meg minél több mindent megtudni arról, hogy miért gondolja ezt vagy azt a másik fél. Mindig kutasd az okokat, kérj alapos kifejtést! (még akár tanulhatsz is belőle)

Mindezeken felül fontos, hogy néhány szempontot tarts mindig szem előtt:

  • értő hallgatás: valóban figyelj oda a másik félre, hallgasd meg. Sőt, a legjobb, ha még össze is foglalod amit hallottál tőle- a félreértések elkerülése végett. Egyuttal a másik fél számára ez egy megerősítés is, hogy valóban odafigyeltél rá és fontos számodra az ő mondandója. Ha szükséges tegyél fel kérdéseket is, ezután értékeld magadban a hallottakat és kommunikáld ezt a beszélgető partnered felé is.
  • testbeszéd: összhangot kell tükröznie a mondadóddal a testbeszédednek és persze más nonverbális (mimika, tekintet, mozgás) jeleidnek. Magabiztosan kell fellépned, a szemkontaktust tartva, végig megőrizve nyugalmadat.
  • határok kitűzése: ha szükséges add beszélgető partnered tudtára, mi az elfogadható számodra, és mi nem. Állj ki saját határaidért!
  • pozitív megerősítések: fontos, hogy elsimerésekkel támogass másokat, amikor célratörően kommunikálnak vagy viselkednek veled.
  • gyakorlás és fejlesztés: rendszeresen gyakorold az asszertív kommunikációs készségeidet, ne csak a neked tetsző helyzetekben. Ezáltal válsz magabiztossá!

Az asszertív viselkedés nem más, mint egyensúlyra törekvés a kommunikáció során. Azt jelenti, hogy mind a saját, mind a másik fél jogait, kívánságait, szükségleteit és vágyait figyelembe vesszük.

Mi kell az asszertív kommunikációhoz?

  • nyitottság
  • őszinteség
  • megértés
  • empátia
  • felelősség vállalás
  • mások elismerése
  • beismerő készség
  • önkontroll
  • mások egyenrangú
  • félként való kezelése

Reméljük a fenti ötletekkel segítségedre lehettünk abban, hogy hatékonyabban tudd kezelni a konfliktus-helyzeteket, az emberi kapcsolataidat, miközben nem hagyod magad háttérbe szorulni. 

Vélemény, hozzászólás?