Hogyan tartsd meg az egyensúlyt a munka és magánélet között?
Mindenki tisztában van vele, hogy életünk minden területén – a számunkra megfelelő arányban- egyensúlyt kell kialakítani ahhoz, hogy harmonikus életet élhessünk. Mi történik akkor, ha a munkahelyi konfliktusok, a terhek, azaz a stressz vegyül a magánéletünkkel?
Mind számunkra, mind pedig munkahelyünk érdeke, hogy kiegyensúlyozottan, megfelelő körülmények között tudjuk végezni feladatainkat, meg tudjunk felelni az elvárásoknak, kéréseknek.
Milyen következményei vannak a munkahelyi stressznek?
Teljesítmény csökkenés: a dolgozók hatékonysága és teljesítőképessége csökken stressz hatására, ami csökkent koncentrációt és motivációt okoz. Mindezek pedig nagy mértékben befolyásolják a munkavégzés minőségét.
Egészségügyi hatások: hosszú távú stressz hatása egészségügyi problémák alakulnak ki. (depresszió, szorongás, magas vérnyomás, alvási- és emésztési problémák)
Munkahelyi elégedettség csökkenése: ha valaki nem tudja kiegyensúlyozni a magánéletet és a munkát, az növeli a munkahelyi stressz szintjét, és a dolgozók lemorzsolódását eredményezi.
Vállalati hatások: munkahelyi elégedetlenség, magas stresszszint a munkahelyen rányomja bélyegét a vállalat teljesítő képességére, versenyképességére, csökkentve ezzel a munkavállalók elkötelezettségét és lojalitását a vállalat felé.
Munka-magánélet konfliktusok: a két terület közti súrlódás akkor alakul ki, ha valaki nem tudja egyensúlyba hozni azokat. Például ha túl sok időt kell a munkahelyen tölteni, az egyre több és több negatívumot hoz a családi életbe, és gátolja az egészsége életmódot.
Nagyon fontos mind a munkáltató, mind pedig a dolgozó szempontjából csökkenteni a munkahelyi stressz mértékét, mert ez nemcsak hogy növeli a vállalat teljesítő-, versenyképességét, de a hosszú távú fenntarthatóságát is; a munkavállalók pedig egészséges életet élhetnek, kiegyensúlyozottak, és motiváltak lesznek.
Milyen okai vannak a munkahelyi stressz kialakulásának?
Most hogy letisztáztuk, hogy a munkahelyi stressz az egyik legnagyobb kihívást jelentő tényező a modern munkahelyeken, nézzük meg azokat az okokat, amik a munkahelyi stressz kialakulásáért felelnek.
Munkaterhelés: túlzott munkamennyiség, határidők, ami nem kis nyomást gyakorol a dolgozókra.
Szerepkonfliktusok: elvárások összecsapása, amikor a dolgozónak nem világosak a feladatai vagy szerepe a munkahelyen.
Vezetői stílus: kontrolláló, hatalmaskodó vezetők, és a velük szembeni konfliktusok.
Munkahelyi bizonytalanság: tipikus ilyen, a leépítési fenyegetések, állandóan változó munkakörnyezet.
Hiányzó támogatások: kevés vagy éppen teljesen hiányzó támogatás a vezetőktől, kollégáktól.
A munkahelyi stressz nem csak a szervezet, hanem az egyén számára is jelentős hatással van. Miben nyilvánul meg? Olyan fizikai tünetekben, mint például a fejfájás, emésztési problémák, alvászavarok, fáradtság. Olyan érzelmi tünetekben, mint a szorongás, ingerlékenység, depresszió, frusztráció. És olyan gondolkodási és viselkedésbeli tünetekben, mint koncentrációs nehézségek, döntéshozatali problémák, túlzott dohányzás, vagy éppen alkoholfogyasztás.
Amikor meg van az egyensúly a munka-magánélet között
A megfelelő munka-magánélet egyensúly lehetővé teszi az egyén számára, hogy kielégítő és egészséges életet éljen. A kiegyensúlyozott időbeosztás segíthet csökkenteni a stresszt, javítani az alvásminőséget és az egészséget, valamint erősíteni az általános jólétet.
Ha az egyén kielégítő munka-magánélet egyensúlyban van, az növelheti a hatékonyságot és a teljesítményt mind a munkahelyen, mind pedig a magánéletben.
A megfelelő egyensúly fenntartása segít az egyénnek elégedettséget és motivációt tartani mind a munkahelyi, mind pedig a magánéleti tevékenységekben. Ez hozzájárul az általános boldogsághoz és életminőséghez.
A megfelelő egyensúly fenntartása segít csökkenteni a munka-magánélet konfliktusokat, ami harmonikusabb és kiegyensúlyozottabb életet eredményez.
A munka-magánélet egyensúlyának visszaállítása
Ahhoz hogy visszanyerd az egyensúlyt a munka és magánéleted között meg kell húznod egy éles határvonalat a munkahelyed és otthoni vagy családi életed között. A munkahelyeden világosan és érthetően kommunikálnod kell, hogy az időbeosztásodat vegyék figyelembe, ne hagyd, hogy az egész napodat átvegye a munka. Ehhez bátorság kell, de ha a határokat nem tisztázod le világosan, akkor ki fognak használni, szipolyozni.
Használd ki a rendelkezésedre álló szüneteket aktívan. Ez annyit tesz, hogy sétálj, ha van rá lehetőséged, menj friss levegőre. Pihenj, szellőztesd ki a fejed.
Ha megteheted kérj rugalmas munkaidő beosztást, vagy távmunka lehetőséget. A kovid miatt egyre több munkahely kénytelen volt kialakítani ennek lehetőségét, ha teheted élj a lehetőséggel.
Nagyon sok múlik az időgazdálkodáson. Priorizáld a feladataidat, határozd meg a fontos és sürgős teendőket. Kerüld el a felesleges időpocsékolást, koncentrálj a fontos feladatokra.
Igyekezz csökkenteni a stresszt otthon is: Az otthonod legyen a te elvonulásod színtere, ahol pihenhetsz, lenyugodhatsz, ahol biztonságban érezheted magad. Legyen egy hobbid, ami csak a tiéd, ami kikapcsolódást jelent a hétköznapokon. Rendszeresen mozogj, mert az levezeti rólad a feszültséget, javítja a hangulatodat. Keress egy barátot, barátnőt, akivel rendszeresen beszélgethetsz, megoszthatod vele a problémáidat, sokszor nem is kell más, csak hogy kibeszélhesd magad.
Ezen felül pedig tanulj meg relaxációs technikákat (légzőgyakorlatok, jóga, meditáció), amiket alkalmazhatsz, ha megnyugvás kell, ha úgy érzed nagy a feszültség rajtad.
Kommunikációs stratégiák a munkahelyen és otthon a stressz csökkentésére:
- Empátia: beleérző készség. A bántás és erőszakmentes kommunikáció, ítélkezés nélküli beszélgetés segít helyesen kezelni a stresszes helyzeteket.
- Nyitottság: szükség van arra, hogy bátran tudj beszélni vezetőkkel, kollégákkal, vagy akár a pároddal a téged ért esetleges stresszfaktorokról, és szükségleteidről. Ha szükséges gyakorolj előtte.
Pozitív megfogalmazás: ha kérésed van semmi esetre se negatív módon közöld, ugyanis ez egy újabb problémát vet fel. És ki szeretne egy újabb gondot a nyakába? Senki! Ezen kívül sokan nem értik, mit is kérnek tőlük valójában, és amúgy is… a negativitás önkéntelenül is ellenállást vált ki a másik félből.
Tudatosság: első körben tisztázd le saját magadban, mit is szeretnél kommunikálni a másik fél felé, fejezd ki magad világosan, pontosan, és ha úgy fogalmazod meg mondandódat, hogy beleszövöd érzéseidet, igényeidet, akkor kérésed nem fog követelésnek tűnni.
Visszakérdezés: amennyiben bizonytalan vagy abban, hogy beszélgető társad megértette-e mondandódat, a te szándékaidnak megfelelően értette-e azt, kérdezz vissza az esetleges félreértések elkerülése végett.
Reméljük ez a néhány tipp segít csökkenteni a munkahelyi stressz kialakulását, és összeegyeztetni a munka-magánélet területeit. Fontos kialakítani életünkben az egyensúlyt egy boldogabb, harmonikusabb élet eléréséhez.